Saturday, December 8, 2012

One Day Without Vehicle USMKKj

"We are from 3rd year student School of Chemical Engineering USMkkj will organize a campaign 'One Day Without Vehicle' around the engineering campus on Monday (10/12/12). This for our Environmental Project. Come lets join and support us!!! Thanks!!!"

Link Invitation Event: One Day Without Vehicle Campaign


Komen salah seorang daripada pelajar USMKKj (Bukan alumni KMNS pastinya),



Pasti ramai yang tidak tahu bahawa 22 September merupakan Hari Tanpa Kereta Sedunia (World Car-Free Day). Pernah anda bayangkan hari tanpa kenderaan utama dunia ini di jalan-jalan besar? Hari bebas kereta yang pertama telah diadakan pada bulan Februari 2000 dan menjadi diinstitusikan melalui referendum awam. 

Penganjuran program ini telah diadakan di beberapa bandar-bandar dan negara, seperti US, Mexico dan Indonesia. Kota Bogotá merupakan pemegang rekod "the world's largest car-free weekday event" dengan sambutan acara meliputi keseluruhan bandarnya. Hebatkan?

Di Malaysia jangankan Vehicle-free Day, Vehicle-free Zone pun takda. Laluan penjalan kaki pun kena sebat dek motorsikal. Apa pun tak boleh! *sigh*

Sebenarnya hari tanpa kenderaan bermotor ini telah pun dijalankan di Malaysia, yakni di Pulau Pinang. Seperti pada tahun lepas (2011), Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) melibatkan jalan Lebuh Pantai, Lebuh Bishop, Lebuh Gereja dan Gat Lebuh Gereja. Papan tanda lalu lintas dan arahan lencongan juga dipasang di jalan terbabit bagi memudahkan laluan orang ramai. Kesemua jalan ini akan ditutup bermula pukul 7 pagi hingga 5 petang pada hari berkenaan. MPPP juga menyediakan tempat letak kereta bertingkat percuma disediakan pada hari tersebut.

Pada tahun ini, USMKKj pula menyahut cabaran mengadakan program seperti ini. Salah satu usaha yang bijak untuk memupuk kesedaran bermula daripada golongan pelajar. Pulau Pinang sekarang ini pun memang sesak sangat tambah-tambah waktu balik kerja. Kalau ada sistem LRT macam KL mesti gempak.  So Kuala Lumpur dan Johor Bahru, bila lagi? HAHA *tak dapat bayangkan*


Lagi artikel mengenai Car-Free Day:
http://www.colby.edu/personal/t/thtieten/air-mex.html [One Day Without a Car, Mexico City]

0 comments:

Post a Comment